اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر رابطه والدفرزندی والدین کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر:
امروزه اهمیت کیفیت زندگی در کودکان کم توان ذهنی مورد توجه روزافزون قرار گرفته است. با توجه به نقش والدین در بهبود کیفیت زندگی کودکان کمتوان ذهنی، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر ذهن آگاهی بر رابطه والد فرزندی والدین کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر انجام شد. روش و مواد: روش پژوهش، نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش والدین
کودکان کمتوان ذهنی بودند که در سال تحصیلی 1400-1399 در شیراز مشغول به تحصیل بودند و بر مبنای سن و سطح تحصیالت همتا شدند. نمونه پژوهش 30 نفر از والدین دارای فرزند کمتوان ذهنی بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه، هر گروه 15 نفر قرار گرفتند. آموزش به صورت حضوری به مدت هشت جلسه دوساعته، در هر هفته یک جلسه و با رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار شد. دادههای پژوهش با استفاده از پرسشنامه رابطه والد فرزند گردآوری شد و با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری و تک متغیری و با استفاده از نرم افزار22-SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتیجه گیری: مطالعه نشان داد آموزش مهارتهای زندگی مبتنی بر ذهن آگاهی، موجب افزایش پذیرش فرزند و حل تعارض در والدین کودکان کمتوان ذهنی آموزش پذیر شد. لذا استفاده از این مداخله برای خانوادههای دارای کودکان کمتوان ذهنی سودمندبه نظر میرسد.
دکتر زهرا آذری روانشناس ، پژوهشگر و استاد دانشگاه